Fastnettet dør ikke – ikke rigtigt
Ganske vist er virksomheder i stor grad skiftet til mobiltelefon som i øvrigt er langt de fleste medarbejderes foretrukne valg.
Fastnettelefoni er stadig vigtig i digitale arbejdspladser
Derudover har Covid-19 på den ene side afgjort rykket ved den enkelte medarbejders digitale arbejdsplads, hvor brug af online møder har erstattet fastnetopkald og i noget omfang endda mobilopkald. På den anden side så medførte Covid-19 også at mange virksomheder – frivilligt eller tvunget af omstændighederne – fik taget skridtet ift. anskaffelse nødvendige Teams licenser fra Microsoft, der nu danner grundlag for at medarbejdere kan ringe – ikke blot til en anden pc – men til eksterne fastnet- og mobilnumre fra deres pc.
Selvom faldet i anvendelsen af fastnettet har været markant over de seneste 20 år, så er der stadig et større årligt forbrug af fastnettet på over 1 mia. samtaleminutter mht. indlands- og udlandstrafik. Så virksomheder har fortsat behov for fastnettelefoni til understøttelse af den enkelte medarbejders digitale arbejdsplads.
Fortsat behov for fastnet til kontaktcentre
Virksomheder har ligeledes fortsat et behov for bylinjer bl.a. til understøttelse af kunderejsen i forbindelse med kundeservice og kontaktcentre, hvor telefoni fortsat er den væsentligste kanal, om end at live-chat og chatbots vinder større og større indpas.
Understøttelse af fastnet vil være baseret på SIP-trunks, da ISDN-nettet er ved at lukke og da det er et spørgsmål om tid før resten at kobbernettet lukker ned - ift. analoge linjer, som det netop er sket i Norge.
Hvad skal man som virksomhed være opmærksom på?
Men virksomhedernes behov har ændret sig markant måske med en potentiel reduktion ift. antal kanaler på helt op imod 80-90%.
Det er derfor vigtigt, at virksomheder og organisationer
opstiller scenarier for hvorledes fastnettelefoni på sigt understøttes
eventuelt får foretaget trafikmålinger ift. det nuværende behov for fastnettelefoni/talekanaler, som er udgangspunktet for en tilpasset kapacitet - og ikke mindst en tilpasset økonomi
tager højde for, at behovet for at reducere kapaciteten af linjer/talekanaler ift. fastnettelefoni rent faktisk kan gennemføres ved at den pågældende teleaftale giver mulighed for at de kan skaleres i nedadgående retning
Tag kontakt til Søren W. Schou hvis du har spørgsmål eller behov for at Salamon&Company assisterer din virksomhed
Partner og konsulent
Kontakt:
Mailthomas@salamon.dk
Telefon +45 29916829