SKI-aftaler
Rådgivning på SKI-aftaler
Salamon&Company kan hjælpe jer med indkøb på SKI-aftaler. Vi rådgiver løbende kommuner, regioner, staten og andre offentlige organisationer omkring konkrete IT-anskaffelser på SKIs rammeaftaler og dynamiske indkøbssystemer. Når I foretager anskaffer via SKI-aftalerne, får I som offentlig kunde adgang til særdeles attraktive priser på IT herunder hardware, software mv. uden at I skal bøvle med evt. et EU-udbud. Salamon&Company kan hjælpe med alle aftalerne inden for vores kompetenceområder, om det er en direkte tildeling, et miniudbud eller køb via et dynamisk indkøbssystem.
Vi hjælper særligt med anskaffelser på følgende SKI-aftaler.
-
02.02 Computere
-
02.06 Standardsoftware
-
02.08 Tele og data (2001)
-
50.48 Tele og data (2022)
-
50.46 Datakommunikation/WAN
-
50.40 Computere og IT-tilbehør
-
02.19 SaaS Cloud
-
50.03 Servere og Cloud
Salamon&Company via SKI-aftaler
Det er også muligt at købe vores konsulentydelser via SKI, da vi er underleverandør til leverandører på SKI aftalerne 02.15 IT-rådgivning og 02.17 IT-konsulenter. På den måde sikrer du, at udbudspligten er løftet for vores konsulentydelse samtidig med en let og smidig tildeling.SKI-aftalerne giver offentlige institutioner mulighed for hurtigt at tilknytte Salamon&Company til at rådgive og løse konkrete opgaver på stratetisk og taktisk niveau. Har I behov for strategisk rådgivning inden for IT og datakommunikation, hjælp til større IT eller datakommunikations anskaffelser, eller rådgivning ift. jeres effektiviserings og optimerings muligheder.
FAQ om SKI-aftaler
-
En SKI-aftale er en rammeaftale, som den offentlige sektor (stat, regioner, kommuner, forsyningssektor) kan bruge til at købe standardvarer, ydelser og IT-produkter som hardware, software og rådgivning. Rammeaftalen angiver, hvilke varer der kan købes, på hvilke betingelser og ofte til hvilken pris. SKI (Statens og Kommunernes Indkøbsservice) er den offentlige organisation, der udarbejder og vedligeholder aftalerne, og de er finansieret af de offentlige organisationer, der benytter dem.
Formålet med SKI-aftaler er at give kunderne bedre priser og vilkår, samt at sikre overholdelse af EU's regler for offentlige indkøb. Fordelen for kunderne er, at man køber ind i fællesskab for hvilket, gør det muligt at opnå bedre priser og mere fordelagtige vilkår, end det er muligt for kunden selv at opnå. Samtidig undgår man transaktionsomkostningen ved at lave udbud, da SKI har et professionelt udbudsteam, som tager sig af udbudsprocessen på vegne af kunderne.
Som tommelfingerregel er priserne og vilkårene på SKIs aftaler ofte bedre end markedsstandarden.
-
På en SKI rammeaftale kan man løbende anskaffe produkter eller services, det kan være PC’ere, servere, telefoni eller datakommunikation. Man kan også købe konsulentydelser, licenser og systemer. Ofte er det muligt enten at købe direkte på aftalen til den laveste pris, som leverandørerne på aftalen tilbyder eller ved at lave et miniudbud, hvor man øger/genstarter konkurrencen mellem leverandørerne.
SKI opererer med forpligtende og frivillige aftaler, hvor forpligtelsen går ud på, at man som kunde forpligter sig til at købe eks. PC’ere på den forpligtende aftale og ikke på andre aftaler. Forpligtende aftaler giver typisk bedre priser end frivillige, fordi leverandørerne er sikret omsætning fra de kunder, som er på aftalen. Omvendt er de frivillige aftaler ofte mere brede, da de skal kunne tiltrække flere kunder, som kan ”shoppe” mellem forskellige aftaler.
SKI udbyder rammeaftalerne løbende, så sortimentet bliver opdateret, og priser og vilkår typisk forbedres.
-
SKIs kunder vælger selv, om de vil være en omfattet af en forpligtende aftale/kontrakt, med undtagelse af statslige kunder, som altid er omfattet af de forpligtende aftaler, der er en del af Statens Indkøbsprogram. Udover de statslige kunder er kommunerne ofte med på de forpligtende rammeaftaler, mens regionerne i noget mindre grad anvender disse. Alle større offentlige kunder bruger dog SKIs aftaler i et eller andet omfang.
-
Læs de gældende aftaler der er for Statens Indkøbsprogram her: https://oes.dk/indkoeb/gaeldende-aftaler-i-statens-indkoebsprogram
-
SKI er en organisation, der er dedikeret til at hjælpe den offentlige sektor med at effektivt og hensigtsmæssigt købe varer, tjenesteydelser og IT. De arbejder for at skabe konkurrence i indkøbsprocessen og sørger for, at deres kunder kan købe ind samtidig med at kunderne overholder udbudsreglerne/har løftet udbudspligten. De administrerer e-handel og sørger for, at kontrakterne bliver overholdt under aftalernes varighed. SKI er en væsentlig spiller i den offentlige sektors indkøbsprocesser og arbejder for at sikre, at indkøbene er effektive og gavnlige for både køber og leverandører. Du kan læse mere om SKI her: https://www.ski.dk/emne/om-os/
-
SKI 02.02 Computere er en frivillig rammeaftale med tre leverandører – en primær og to sekundære, hvor kunder kan anskaffe computere i forskellige afskygninger, men det primære sortiment er bærbare og stationære Windows computere.
Kunderne køber ind på baggrund af tildelingskriteriet ”pris”. Ved et mindre indkøb og såfremt den primære leverandør har sortimentet, køber man direkte fra den primære leverandør. Ved større anskaffelser (+99 computere) gennemføres der et miniudbud mellem de tre leverandører.
Aftalen er let og fleksibel og miniudbudsmuligheden gør at kunderne kan lave selv store udbud, uden at skulle gennemføre et komplekst og tungt EU-udbud.
Salamon&Company kan assistere dig og din organisation med gennemførsel af miniudbud, så du kommer sikkert i havn med din anskaffelse.
-
Aftalen 02.17 It-konsulenter giver dig mulighed for at købe timebaseret konsulentbistand til løsning af specifikke IT-opgaver, såsom drift og infrastruktur eller implementering af nye systemer og løsninger. Derudover kan du også anvende aftalen til at få rådgivning om opgaver, der er relateret til de udførende konsulentydelser. Aftalen dækker 14 forskellige ydelsesområder, som er opdelt i syv obligatoriske og syv valgfrie ydelsesområder.
For at købe ind via aftalen skal du benytte dig af direkte tildeling og SKI har udviklet et digitalt værktøj, der hjælper dig med at gennemføre tildelingsprocessen trin-for-trin. Aftalen er opdelt i 14 ydelsesområder:
Obligatoriske ydelsesområder: Projekt- og programledelse, databehandling, infrastruktur og hardware, test, udvikling af ny funktionalitet, tilpasning af eksisterende IT-systemer og IT-systemdrift.
Valgfrie ydelsesområder: IT-relaterede strategier, forretningsbehov, business case og gevinstrealisering, IT-udbud, IT-sikkerhed, business continuity og IT-compliance, IT-arkitektur og IT-governance og rådgivning om softwarelicenser.
Aftalen har også relation til SKI's 02.15 It-rådgivning, som også dækker de samme ydelsesområder, men med forskel på hvilke ydelsesområder leverandørerne skal tilbyde kompetencer inden for.
-
Aftalen 02.15 It-rådgivning giver dig mulighed for at købe timebaseret it-rådgivningsydelser og der er mulighed for at købe konsulentydelser, der læner sig til jeres rådgivningsopgave. Aftalen tilbyder rådgivning indenfor 14 ydelsesområder:
Aftalens ydelsesområder: it-relaterede strategier, forretningsbehov, business case og gevinstrealisering, it-udbud, it-sikkerhed, business continuity og it-compliance, it-arkitektur, it-governance, projekt- og programledelse, databehandling, softwarelicenser, infrastruktur og hardware, test, udvikling af ny funktionalitet, tilpasning af eksisterende it-systemer og it-systemdrift.
-
Der er ikke stor forskel på 02.17 og 02.15 ydelsesområder og nummerering.
Aftalen 02.17 It-konsulenter, er målrettet mod projekter, hvor der er behov for udførende konsulentydelser, som fx it-projektleder, hvor 02.15 It-rådgivning, er rettet mod rådgivning, som fx rådgivning om udførelse af en it-strategi. Aftalerne har et fælles sæt af ydelsesområder og nummerering, men er beregnet til forskellige formål. Det afhænger af din specifikke opgave, hvilken aftale du skal vælge.